Äitiys-ja lantionpohjan fysioterapia

Äitiysfysioterapian tavoitteena on ylläpitää ja edistää hyvinvointia ja terveyttä raskausaikana, synnytyksen jälkeen sekä jo raskautta suunnitellessa. Raskausaikana saat ohjausta ja neuvontaa liikkumiseen, liikuntaan ja synnytykseen valmistautumiseen liittyen sekä helpottamaan raskauden aikaisia kiputiloja. Synnytyksen jälkeen keho tuntuu usein vieraalta ja keskivartalo hallitsemattomalta. Tähän liittyy usein erilaisia kiputiloja ja kehon toimintahäiriöitä, joihin saat apua äitiysfysioterapiasta. Asennon ja keskivartalon hallinta, suorien vatsalihasten erkauma ja lantionpohjan lihasten kunto vaativat usein tarkempaa tutkimista ja kuntoutusta. Tutkimisen ja harjottelun ohjaamisen tueksi käytössämme on EMG-biopalautelaite. Aktiivisen liikeharjoittelun lisäksi tärkeänä menetelmänä äitiysfysioterapiassa on erilaiset manuaaliset käsittelyt. Äitiysfysioterapeutilta saat ohjausta myös asteittaiseen liikuntaan palaamiseen, ergonomiaan vauva-arjessa sekä kantovälineiden käyttöön.

Lantionpohjan fysioterapian tavoitteena on ennaltaehkäistä ja hoitaa lantionpohjan toimintahäiriöitä, joita voi esiintyä kaiken ikäisillä naisilla ja myös miehillä. Lantionpohjan toimintahäiriöitä ovat mm. virtsan- ja ulosteenpidätyskykyyn liittyvät ongelmat, laskeumat, erilaiset kiputilat ja seksuaalitoimintojen ongelmat. Lantionpohjan toimintahäiriöille voivat altistaa mm. raskaus ja synnytys, ikääntymiseen liittyvät hormonaaliset muutokset sekä sidekudoksen heikkous.

Fysioterapiasuunnitelma pohjautuu huolelliseen tutkimiseen, ja suunnitelma laaditaan aina yksilöllisesti. Terapiassa käytettäviä menetelmiä ovat aktiivinen harjoittelu, manuaaliset käsittelyt sekä tarvittaessa sähköstimulaatiohoito.