Cryoterapia/Huippukylmähoito

Paikallinen huippukylmähoito vähentää turvotusta, nivelkipua, tulehdusta ja parantaa verenkiertoa. Cryoterapia nopeuttaa toipumista vammoista ja erilaisista tuki-ja liikuntaelimistön operaatioista. Tämä hoito toimii erittäin hyvin kroonisissa kiputiloissa ja niveltulehduksissa. Huippukylmällä voidaan nopeuttaa urheilijan lihasten palautumista, nopeuttaa toipumista erilaisista pehmytkudos- ja jännevammoista. Cryoterapialla voidaan hoitaa mm. jännittynyttä niska-hartiaseutua, jäätyneitä olkapäitä, erilaisia venähdyksiä ja nyrjähdyksiä, tenniskyynärpäätä, plantaarifaskiittia ja bursiitteja.

Hoito perustuu jäähdytetyn ilman suureen tilavuuteen sekä nopeuteen, joka tarjoaa erittäin tehokkaan ja täysin turvallisen menetelmän lämpöshokkien tuottamiseksi halutulle hoitoalueelle, ilman paleltumisvaurioita tai muita sivuvaikutuksia. Ilmavirran tehoa säädetään tarpeen ja hoidettavan alueen mukaan.

Lähes mikä kehon osa tahansa voidaan hoitaa paikallisella kylmähoidolla. Erilaisten hoitoaplikaattoreiden ansiosta voidaan hoitaa kohdennetusti mm. sormien niveliä, polvea, kyynärpäätä, rannetta ja jopa kasvojen aluetta, sekä pehmytkudoksia kauttaaltaan kehossa. Tyypillinen hoitokerta/hoidettava alue kestää 3-5min, parhaan hoitotuloksen aikaansaamiseksi hoidettavasta alueesta riippuen, käytetään lisäksi kinesioteippausta. Hoitokertaa varten olisi hyvä varata aikaa n. 15min.   Parhaan hyödyn hoidosta saa yleensä, kun hoito toistetaan sarjaluontoisesti 3-5krt. Useimmiten yhdelläkin hoitokerralla saadaan jo helpotusta tilanteeseen.