Jalkaterapia

Jalkaterapeutti (amk) on terveydenhuollon nimekesuojattu ammatti, jonka toimintaa valvoo Aluehallintovirasto ja Valvira. Jalkaterapia on terveydenhoitoa ja siksi arvonlisäverovapaata muttei valitettavasti Kela-korvattavaa. Jalkaterapiaan voi hakeutua kunnan palvelusetelillä.

Jalkaterapia on alaraajojen ja jalkaterien alueen terveydenhuoltoa ja kuntoutusta, jonka tarkoituksena on ylläpitää toimintakykyä ja ennaltaehkäistä sekä hoitaa jalkavaivoja.

Jalkaterapiassa tutkitaan ja hoidetaan esimerkiksi iho- ja kynsimuutoksia, muutoksia jalkaterän nivelten ja lihasten toiminnassa, päkiä- tai kantapääkipua, vammoja tai sairauksien tuomia muutoksia alaraajoissa.

Tavallisia syitä hakeutua jalkaterapeutin vastaanotolle ovat esimerkiksi sisäänkasvanut kynsi, paksuuntuneet tai vaurioituneet kynnet, kynsisieni, känsät ja kovettumat, syylät, jalkasieni, vaivaisenluu tai vasaravarvas ja muut jalkaterän virheasennot, päkiäkipu, kantapään ja jalkapohjan kivut, nivelrikko ja muut alaraajoihin vaikuttavat sairaudet esim. diabetes, reuma ja psoriasis.

Jalkaterapiaan saavuttaessa jalkaterapeutti tutkii jalkavaivaa ja sopivat hoitomenetelmät valitaan yhdessä asiakkaan kanssa.

Jalkojenhoito

Kovettumien ja känsien poisto, varpaankynsien lyhentäminen, ohennus ja siistiminen, rasvaushieronta ja omahoidon ohjeistus.

Diabeetikon jalkojenhoito

Kovettumien ja känsien poistaminen, varpaankynsien lyhennys, ohentaminen ja siistiminen, rasvaushieronta ja omahoidon ohjeistus. Lisäksi diabeetikon tuntoaistin tutkimus monofilamentilla ja jalkojen riskianalyysi. Palvelusetelillä omavastuu on 13€.

Varpaankynsien hoitaminen

Varpaankynsien lyhennys, ohentaminen ja siistiminen. Rasvaushieronta ja omahoito-ohjeet.

Paksuuntuneiden varpaankynsien hoito

Paksuuntuneiden varpaankynsien (myös sienikynnet) lyhentäminen, ohentaminen ja siistiminen. Rasvaushieronta ja omahoito-ohjeet.

Paikallishoito

Esimerkiksi yhden sisään kasvaneen varpaankynnen hoitaminen, syylän hoitaminen tai yksittäisen känsän poistaminen omahoito-ohjeineen.

Ihon paikallishoito

Kovettumien tai useiden känsien poistaminen, rasvaushieronta ja omahoito-ohjeet.

Titaanilankaoikaisu varpaankynnelle

Sisäänkasvaneen varpaankynnen oikaisuhoitoon titaanilangasta valmistetavalla jousella. Sisältää lisäksi kynnen lyhentämisen, siistimisen, kynnenkulmien eristämisen ja ohjeet omahoitoon.

Jalkaterapia analyysi

Selvitetään jalkaterien terveydentilaa esimerkiksi virheasenon muodostuessa. Jatkohoito valitaan asiakkaan kanssa yhdessä ja hinta muodostuu valittujen toimenpiteiden mukaan. Toimenpiteitä voivat olla esimerkiksi kohdennetut harjoitteet ja apuvälineet.

Ortoosi

Yksilöllinen silikonista valmistettava apuväline, jolla ennaltaehkäistään ja hoidetaan varpaiden virheasentoja.