OSTEOPATIA

Osteopatia on manuaalisen terapian muotoo, joka sai alkunsa 1800-luvun loppupuolella. Osteopatia perustuu yksinkertaisiin periaatteisiin:

– Keho pyrkii jatkuvasti optimaaliseen terveyteen, osteopaatin tehtävä on tukea tätä.
– Rakenne (anatomia) on läheisesti sidottu toimintoihin (fysiologia), ja jos kehon mekaniikka on kunnossa, luo se edellytykset fysiologiselle terveydelle ja kehon optimaaliselle toiminnalle.
– Keho toimii yhtenäisenä kokonaisuutena; tapahtumalla jossain kehon osassa on mahdollisuus vaikuttaa kaikkiin muihin kehon osiin.
– Toimiva nestekierto kehon kudoksissa ja soluissa (saavat tarvitsemansa ravintoaineet ja pääsevät eroon jätteistä) on edellytys niiden optimaaliselle toiminnalle ja itsensä korjaamiselle. Tähän kuuluvat verenkierron lisäksi myös mm. imuneste ja selkäydinneste.

Alan alkuaikoina osteopaatit hoitivatkin useita eri sairauksia menestyksekkäästi; mm. dysenteriaa, keuhkokuumetta, ja erilaisia nivelvaivoja. Nykyään osteopaatit tunnetaan parhaiten tuki- ja liikuntaelimistön hoidosta, mutta voivat auttaa lisäksi myös monenlaisissa toiminnallisissa vaivoissa, kuten ruoansulatukseen ja hengityselimistöön liittyvissä oireissa. Osteopaatti on manuaalisen terapian ammattilainen, joka käyttää kehon rakenteen ja toiminnan (anatomia ja fysiologia) tuntemusta sekä palpaatiota (käsin tapahtuvaa tunnustelua) potilaan tutkimiseen ja hoitamiseen. Välillä hoidossa keskitytään yksittäisen ongelma-alueen hoitoon, välillä hoidetaan kehoa suurempana kokonaisuutena, aina yksilöllisen tarpeen mukaan.

Osteopaatti on Valviran rekisteröimä nimikesuojattu ammatti, ja kouluttautumiseen vaaditaan neljän vuoden korkeakouluopinnot.

Yleisimpiä oireita, joissa osteopaatti voi auttaa:
– päänsäryt (ml. migreeni)
– nivelsäryt
– lihaskivut